دموی دانش آموزی پرایمری
وجود نگاه دقیق در حل مسئله به همراه نکات خلاقانه همواره میتواند در حل مشکلات نقش بسزایی ایفا نماید.
هدف از برگزاری این لیگ علاوه بر تبلور معیارهای خلاقیت در پروژههای دانشآموزی حوزههای مکاترونیک، رباتیک و هوش مصنوعی، فراهم سازی فضایی جهت ایجاد نگرشهای عملگرا به این موضوعات با در نظر گیری مسائل و مشکلات موجود در زندگی میباشد.
مسابقات ربوکاپ آزاد ایران تلاش مینماید تا به دانش آموزان و دانشجویان در حل مسائل و مشکلات با روش های نوین و بدیع و با استفاده از تکنولوژی کمک نماید:
به همین دلیل لیگ رباتهای نمایشی (دمو) در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران 2025 در چهار بخش جدا و به شرح زیر برگزار می گردد:
بخش محصول
در این بخش تیمهایی که موفق به ساخت یک محصول در حوزه رباتیک، مکاترونیک، نرم افزار و... شدهاند میتوانند شرکت نمایند.
بخش ایده
تیمهایی که موفق به ساخت محصول در حوزه های رباتیک، مکاترونیک، نرم افزار و... نشدهاند میتوانند ایدههای خود را در این بخش از لیگ دمو ثبت نام نمایند.
بخش هوش مصنوعی
دانش آموزان حاضر در این بخش بایست از مجموعهای از ابزارها و موتورهای مختلف هوش مصنوعی استفاده نموده و در حین برگزاری رویداد و در محل برگزاری اقدام به تولید محتواهای ویدیویی با سناریویی خاص و در ارتباط با موضوعات مشخص شده نمایند.
بخش چالش
بخش چالش یک بخش نو در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران بوده و تیم های حاضر در بخش ایده و بخش رقابت و بخش هوش مصنوعی در این بخش شرکت داده خواهند شد.
نکته: تیم های حاضر در بخش چالش میبایست در یکی از سه بخش ایده یا محصول یا هوش مصنوعی ثبت نام کرده باشند.
قوانین عمومی لیگ دمو:
- کار تیمی
هر تیم در لیگ دمو دانش آموزی می بایست حداقل از 2 و حداکثر از 5 نفر تشکیل شده باشد. حضور حداقل یک سرپرست یا لیدر در هر تیم الزامی است.
نکته 1: انجام کار تیمی برای کمیتۀ برگزار کننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. منظور از کار تیمی اشراف تمامی عناصر تیم به ماهیت کلی پروژه و همچنین تقسیم وظایف به شکل مختص در حیطه های تخصصی است. برای مثال در یک پروژه با عنوان "دوچرخه الکتریکی" 4 عضو حضور دارند، همۀ چهار عضو بایست نسبت به کلیت پروژه اشراف کامل داشته و یک عضو بخش الکترونیک، عضو دیگر مکانیک، عضو دیگر بخش طراحی و دیگر عضو بخش نوآوری در این پروژه را برعهده داشته و در پاسخ به داوران از اشراف تخصصی بر آن حوزه برخوردار باشند.
تبصره: در صورتی که تیمی با تعداد نفرات بالاتر از حد نصاب تعیینی در لیگ ثبت نام نماید، این عمل به منزلۀ آگاهی از تمامی موارد مرتبط با تسهیلات اعطایی مسابقات ربوکاپ آزاد ایران و همچنین احراز تیمی بودن فرآیند با جزییات بسیار توسط تیم داوری خواهد بود. تیمهایی که با تعداد بالاتر اقدام به ثبت نام مینمایند بایست پیش از ثبت نام با دبیرخانه لیگ دمو دانش آموزی ارتباط گرفته و پس از تایید دبیرخانه اقدام به ثبت نام تیم نمایند.
- حل مسئله
هر ایدهای که در لیگ دمو دانش آموزی شرکت میکند، می بایست پاسخی به یک نیاز در جامعه باشد. تیمها میبایست تعریف کامل نیاز موجود و نحوۀ پیدایش مسئله را اعلام نمایند. مسئلۀ مدنظر عبارت است از هر نیاز/مشکل/کمبود/ نقص که در زندگی روزمره، صنعت، جامعه و ... پدیدار باشد.
- گامهای ابتکاری
منظور از گامهای ابتکاری، ابداعات و ویژگیهای بدیع موجود در پروژۀ معرفی شده میباشد. پروژههای این لیگ میبایست حتما گامهای خلاقانه و نوآورانه را در بر داشته باشند. اگر پروژهای نمونۀ مشابه در جهان دارد، بایست در TDP های اعلامی نمونۀ مشابه معرفی و وجوه افتراق (مزایای پروژۀ شما با پروژۀ مشابه) به وضوح بیان گردد.
نکته: در صورتی که پروژهای عینا کپی نمونۀ مشابه خارجی / داخلی باشد و یا جست و جوهای مورد نیاز در این خصوص صورت نگرفته و وجوه تمایز اعلام نشده باشد، پروژه با امتیاز منفی مواجه خواهد بود.
- مالکیت معنوی
به منظور ایجاد فضای استاندارد با این حوزه، تمامی پروژهها در لیگ های محصول و ایده میبایست از مالکیت معنوی (اظهارنامه یا گواهی ثبت اختراع) برخوردار باشند. این مهم باعث حفظ حقوق مالکیت معنوی/صنعتی طرح میگردد. عدم داشتن گواهی اظهارنامه یا گواهی ثبت اختراع با امتیاز منفی همراه نخواهد بود اما داشتن اظهارنامه و یا گواهی ثبت اختراع حائز امتیاز مثبت تلقی میگردد.
تبصره 1: کمیته فنی لیگ دمو به منظور کمک به تیم ها در فرآیند ثبت اختراع اقدام به تولید محتوای ویدیویی خواهد نمود. اطلاعات در اختیارگیری کلیپ ها متعاقباً اعلام میگردد.
- معیارهای علمی
استفاده از هر کنش علمی در پروژۀ شرکت داده شده در مسابقات میبایست با استناد به منبع دقیق علم مورد استفاده در پروژه معرفی شود.
مثال: برای مثال در پروژهای از یک موتور القایی استفاده شده است. علت دقیق استفاده از این موتور به اضافۀ چرایی استفاده از موتور القایی در کنار وجود دانش فنی کافی در این حوزه بایست توسط داوران احراز گردد.
- معرفی دقیق کاربرد(ها)
کاربرد هر پروژه میبایست به شکل دقیق توسط تیم به داوران ارائه گردد. ممکن است یک پروژه در چند صنعت کاربرد داشته باشد، تیم ها میبایست نهایت دقت خود را در این بخش به خرج دهند.
مثال: برای مثال پروژه ای (ربات، دستگاه، نرم افزار یا هر طرحی که ارائه می شود) در سیستم های ناوبری دریایی معرفی شده است. کاربرد این پروژه در سیستمهای ناوبری هوایی، ریلی ، زمینی یا هر بخش دیگری نیز میبایست دقیق اعلام گردد.
- وجود چشم انداز
هر تیم حاضر در لیگ دمو دانش آموزی میبایست چشم انداز طرح خود را (نحوه ی صنعتی سازی طرح) را به داوران ارائه نماید.
تبصره: کمیتۀ فنی لیگ دموی دانش آموزی، در حین برگزاری مسابقات کارگاهی تحت عنوان تجاری سازی برای دانش آموزان برگزار و نحوه تشکیل چشم انداز را برای تمامی دانش آموزان به طور کامل آموزش خواهد داد.
- پوستر واحد
تمامی پروژههای حاضر در این لیگ در دو بخش محصول یا ایده، میبایست در یک قالب واحد که در اختیار تمامی تیمها قرار خواهد گرفت پوستر طرح خود را آماده و نسخۀ چاپی آن را در غرفۀ خود نصب نمایند. هیچ قالب دیگری مورد پذیرش نمیباشد.
- تمکین از داور
در لیگ دمو دانش آموزی نظر نهایی توسط کمیتۀ داوران اعلام میگردد. نظر کمیتۀ داوران قطعی بوده و کلیۀ تیمها ملزم به تمکین از این رای می باشند. در صورت وجود هر گونه اعتراض، تیم ها میبایست فرم درخواست تشکیل کمیتۀ استیناف را تکمیل نموده و در صورت صلاحدید این کمیته اعتراض مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت نیاز کمیتۀ استیناف تیم ها را جهت دفاع مجدد دعوت خواهد نمود.
قوانین بخش ایده
- طراحی و مدلسازی
پروژهها می بایست به صورت نقشههای فنی استاندارد به طراحی درآمده باشند. هر طرح در این بخش بایست نقشههای دو بعدی و مدلسازیهای صنعتی را داشته باشد. در نقشههای دو بعدی برش عرضی و طولی و در مدلسازی زوایای بالا، جنبین و پرسپکتیو مد نظر میباشد.
طراحی مدلهای سه بعدی میتواند دارای امتیاز بیشتر باشد، همچنین یک نفر از اعضای تیمها میبایست به فرآیند طراحی مسلط بوده و در صورت نیاز کل یا بخشی از طرح را مجدداً طراحی نماید.
- مستندات
هر تیم حاضر در بخش ایده میبایست بشکل دقیق روند علمی شکل گیری ایده تا طراحی آن را اعلام نماید. توضیح مبسوط و جامع در این مورد الزامی است. دلایل استفاده از مواد و متدهای بکار رفته بایست به صورت دقیق و با جزییات بسیار اعلام گردند.
- اثبات نوآوری
تیمهای حاضر در این بخش بایست تمامی مدارک و مستندات ایجاد کنندۀ تمایز ایدۀ خود را به داوران ارائه دهند. این جستجوها بایست بر مبنای مستندات سایتهای منبع در ادارات ثبت اختراع و سازمانهای بین المللی صورت پذیرد.
- جلسه دفاع
تیم های شرکت کننده در این بخش میبایست به صورت کامل و با تمام نفرات در جلسات ارائه و دفاع شرکت نمایند.
نکات بسیار مهم:
- حضور منتورها در کنار تیمها در زمان داوری ممنوع میباشد.
- داوریها در دو سطح مختلف برگزار میگردند، یک سطح داوریهای دیداری بوده که دانش آموزان در حضور داوران به دفاع از طرح خود میپردازند، و یک سطح، داوریهای مخفی بوده که برخی از اساتید دانشگاهی و فعالین صنایع با حضور در غرفهها بدون اطلاع قبلی و اعلام مشخصات خود، با مطرح کردن سوالاتی به داوری میپردازند.
- تمامی نظرات با یکدیگر جمع شده و نتیجه نهایی در کسب رتبهها اعلام می گردد.
اطلاعیه شماره 1 لیگ دمو دانش آموزی
کمیته فنی لیگ دمو دانش آموزی به جهت آگاهی بخشی بیشتر به تمامی تیم های حاضر در تمامی لیگ های پرایمری، سکندری ایده و سکندری محصول و همچنین هوش مصنوعی - بایت ریلز اقدام به تشکیل جلسات بر بستر اینترنت نموده است. به جهت استفاده ی حد اکثری حاضرین در لیگ دمو ویدیو ضبط شده ی این جلسات از طریق لینک زیر در پلتفرم آپارات قابل دسترس و استفاده خواهد بود.
لیگ دمو دانش آموزی در آپارات
همچنین فایل ورد تی دی پی در لینک زیر قابل دانلود می باشد
اطلاعیه شماره 2 لیگ دمو دانش آموزی
نظر به درخواست تیم های حاضر در لیگ های دمو دانش آموزی (پرایمری، سکندری ایده، سکندری محصول، هوش مصنوعی - بایت ریلز) و در تعامل با کمیته ملی ربوکاپ ایران، مهلت ثبت نام لیگ های دمو دانش آموزی تا 5 اسفند ماه تمدید شده است. شایان ذکر است مهلت بارگذاری تی دی پی ها نیز تا تاریخ 5 اسفند خواهد بود. شایان ذکر است مهلت پرداخت هزینه های ثبت نام تیم ها و افراد مطابق جدول زمانی اعلامی کمیته ملی بوده و هیچ گونه تمدیدی در این خصوص صورت نخواهد پذیرفت.
ضمنا، کلیپ های ویدیویی آموزشی در خصوص موارد خاص مرتبط با زیر شاخه های لیگ دمو دانش آموزی پس از 5 اسفند ماه و پس از تایید تیم های حاضر در کانال آپارات و صفحات اطلاع رسانی لیگ دمو دانش آموزی قرارخواهد گرفت.
وضعیت تیم ها
تیم | سرپرست | تعداد اعضاء | وابستگی | کشور | وضعیت | وضعیت مالی |
---|---|---|---|---|---|---|
ferdowsi smart chair | parisa abolhasani | 5 | Ferdowsi hakim educational complex | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Sina Treasure | sara namazi | 6 | Abou ali sina educational complex | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Ferdowsi Sprouts | rata hajian | 6 | Ferdowsi hakim educational complex | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Ferdowsi city sense | Amir hossein Darvish | 6 | Ferdowsi hakim educational complex | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
SafetyNet_Sina | Sara Mohammadi Kochaksarai | 6 | Abou ali sina educational complex | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Egradat | Omid Afzali Nejad Ravari | 3 | مستقل | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Creative Teens League | zahra Saadati Daryan | 4 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Top Youth League | zahra Saadati Daryan | 6 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
puma 2 | amjad sajedi dastaki | 6 | پویا متفکر آریا صنعت | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
HOUSE OF IDEA - Chalus | mohammadreza riyahisamani | 7 | آموزشگاه رباتیک و اختراعات خانه ایده | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
HOUSE OF IDEA | mohammadreza riyahisamani | 6 | آموزشگاه رباتیک و اختراعات خانه ایده | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Javaneh Robotic Team | zahra Saadati Daryan | 6 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
SAM Robotic Team | MohammadJavad Haghi | 4 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Smart Storage Shelf | zahra Saadati Daryan | 6 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Elite Robotic Team | zahra Saadati Daryan | 6 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
EXIT status1 | Aida Reyhani | 4 | دبیرستان فرزانگان 1 دوره اول | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Robolife | Aida Reyhani | 5 | دبیرستان فرزانگان 1 دوره اول | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
فرزانه های رباتیک | Saba Sajadi | 5 | دبیرستان فرزانگان 1 دوره اول | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Allameh Tabatabaei | Mohammad Naderi | 7 | Allameh Tabatabaei | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
سهند | Asadolah Kazemi | 5 | آموزشگاه فنی و حرفه ای رباتیک سهند | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Future Creators | MohammadJavad Haghi | 6 | مرکز تحقیقات رباتیک ایران IRRC | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Explorer | reza akbari khezri | 5 | دانشگاه فردوسی مشهد | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
AI green house | reza akbari khezri | 6 | دانشگاه فردوسی مشهد | Iran | تایید شده | تکمیل شده |
Besat_innovate | Danial Kazemi | 4 | دبیرستان بعثت مشهد | Iran | تایید شده | تکمیل نشده |
Vira Innovation | Hossein Rezaei | 4 | pishro khalaghiat Vira institution | Iran | تایید شده | تکمیل نشده |
Besat_Hobab | Danial Kazemi | 5 | دبیرستان بعثت مشهد | Iran | تایید شده | تکمیل نشده |
Nature | Mohammad mahdi Kiyani Fard | 1 | هنرستان ماندگار صنعتی تهران | Iran | رد شده | تکمیل نشده |